Íme egy példa arra, hogyan válik az elme irányíthatóvá

Íme egy példa arra, hogyan válik az elme irányíthatóvá

A marketinget sokan egy alattomos és manipulatív eszköznek tartják, mert az ember érzékelési/észlelési küszöbét eltolta, érzéketlenné tette, hiszen állandóan bombáz minden irányból és áthatol minden védelmi rétegen. Igaz lehet?
Pintye Andrea
Pintye Andrea

UI/UX designer, online marketing tanácsadó

A propaganda atyjaként emlegetett Bernays amerikai üzleti tanácsadó volt. Sigmund Freudhoz családi kapcsolat fűzte, de nem tudni, hogy Freud mennyire hatott rá a reklámszakmában végzett munkáját illetően. Hírneve onnan ered, hogy félelem alapú stratégiára épülő hamis vagy megtévesztő reklámokat alkalmazott a termékek eladása édekében, ezzel akár az általános közvéleményt is befolyásolva. Gondolod bűnhődött miatta? Ugyan dehogy! Elismerték szakmai tevékenységét.

Egyik nagyobb volumenű kampányát az American Tobacco Company megbízásából teljesítette az 1920-as évek végén. Az első világháborút követően az amerikai nők dohányzási szokása nem igazán volt elfogadott. Bernays a vezetett reklám által először is elültette annak a gondolatnak a magját, hogy a dohányzás támogathatja a fogyást. Ám ettől is tovább ment. A cigarettát felruházta a szabadság jelentésével. Bernays tudta, hogy akkoriban a nők szabadságra vágytak, ezért a dohánytermékekben a szabadság illúzióját és életérzését igyekezett felkínálni nekik. A PR-t úgy erősítette, hogy alaposan szervezett forgatókönyv szerint fotózásokat szervezett nevezetes helyeken dohányzó nőket megörökítve. A képeket húsvétkor puklikálták, hatására pedig a cigaretta már a szabadság fáklyájaként volt emlegetve...ezzel pedig elindult egy új szokás a nők körében a dohányipar javára.

A közönségkapcsolatok területén számos módszere bevált technikaként van elkönyvelve, hogyan építhető a világ hamis illúziókra. Marketingesként bátran kijelenthetem, hogy ami egyszer másnál bevált, azzal nem kísérletezünk, hanem megpróbáljuk a magunk javára is fordítani, esetlegesen csiszolni, mellette akár próbálkozva mással is, de a stabil lábat jelentő módszereket meghagyva. Ami működik kicsiben az működik nagyban is és fordítva. És akkor ne felejtsük el azt sem, hogy nem csak a jól bevált módszerek, de a történelem is ismétli önmagát. A történelem pedig egyre inkább úgy tűnik, hogy nem más, mint egy sor közmegegyezéses hazugság. Nem szabad elfelejtenünk azonban azt sem, hogy a történelem során mindig is voltak olyan zsarnokok, akik egy ideig legyőzhetetlennek tűntek, de végül mindig elbuktak. Mindig. Ezt Gandhi mondta. Reméljük igaza lesz.
Na de kanyarodjunk vissza az eredeti témához. A fent leírtakból láthatod, hogy az éppen rendelkezésre álló eszközök segítségével és elegendő anyagi háttértámogatással bármilyen általános közvélemény és új szokás kialakítható társadalmi szinten. Van egy kihagyhatatlan összetevője a bevált receptnek:

az IGÉNY!

Az igény felébresztését pedig szintén lehet befolyásolni...ahogy ezt napjainkban is tisztán látjuk. Szelíd módszerek esetén a természetes igényekre reagálunk, erőszakosabb kampány esetén pedig megindul a félelemvezérelt, problémát kreáló építkezés, hogy legyen mire válaszolva megoldást kínálni. Döntés és etikusság kérdése, hogy ki melyik módszert választja. Én az etikus megoldásokban, a valódi (tényleges felhasználói igényekre reagáló) értékek képviseletében, a felhasználói elégedettséget OBJEKTÍVEN mérni és kiértékelni képes rendszerekben hiszek....minden mást elítélek, mert nem tartom korrektnek a visszaélést a laikusokkal szemben a manipuláció erejével!!!!

Napjainkban annyira felgyorsultak az események, hogy egész rövid időintervallumon belül tisztán és félreérthetetlenül láthatjuk ki milyen eszközökkel honnan hová igyekszik vezetni minket, és ki milyen stratégiát folytat. Az etikusat vagy az erőszakosat. A magyar hírportálok többsége legeslegeslegalja marketing tevékenyéget folytat. Merik tenni még ezt azért mert tudják, hogy jelenleg MÉG nincs felelősségre vonás az emberi pszichét fertőző tartalmaikkal szemben. Most még színház az élet. A lapok le vannak osztva, de ne dőlj hátra, ne bonts szotyit!

"Csak azért, mert... mert bizonyos fajta lapokat osztottak nekünk... ez még nem jelenti azt, hogy nem dönthetünk úgy, hogy fölébe kerekedünk a végzetünknek... egy olyan végzetnek, amit egyikünk sem maga választott." Stephenie Meyer

Milyen gondolat jön a cikk hatására?
Mit gondolsz mi fog változni a közeljövőben?
Min kell változtatnod a saját életedet tekintve a gondolkodásodban, szokásaidban, hogy a problémák helyett a megoldásokra tudj figyelni?
Szerinted hová tartunk és hová jutunk a közös úton? És ebben neked mi a szereped?

Ha a fenti gondolatokkal egyetértesz, kérlek oszd meg, hogy többekhez eljusson!

Pintye Andrea

Pintye Andrea

UI/UX designer, online marketing tanácsadó

Adatlap

Maradjunk kapcsolatban!

Közösségünk egy integrált szemléletű, együtt gondolkodó, a kirekesztést és harcot nélkülöző, közösségi összefogás.
Várunk a Facebook csoportunkban is!