
A közösségi portálok felemelkedésével vajon mi magunk is emelkedünk?
Kikapcsolódásként, informálódás végett használjuk a közösségi média felületeket. Beszippant minket ez a világ. Azonban van valami amire nem szívesen gondolunk, amikor fenn lógunk a közösségi portálokon...Ez pedig az ár, amit fizetünk érte!

Pintye Andrea
UI/UX designer, online marketing tanácsadó
A jelenlegi helyzet keveseknek áldás, ám sokaknak átok. A világ tíz leggazdagabb emberének vagyona a körülményekhez képest igencsak jól sikerült a 2020-as évben, azonban a krízis következtében minden eddiginél jobban elszabaduló egyenlőtlenségek vannak kialakulóban a különböző társadalmi osztályok között, de mint érezzük is, a társadalmi megosztottság más módon is növekszik. Szociális kapcsolódások hiányában most méginkább előtérbe került a közösségi média használata. Sikerének kulcsáról, illetve káros hatásairól pár gondolatot megosztanék veletek. A gondolatok nagy részét a saját honlapomon az eredeti blogcikkből hoztam át az az Út egymáshoz eszméjéhez igazítva.
Korábban az addikciókkal foglalkozó kutatóorvosok azt gondolták, hogy az ember függőségére a legveszélyesebben a kábítószerek és az alkohol hatnak. Az idegrendszer képi diagnosztikájának technológiája révén az agyban áramló vér megfigyelhetővé vált, ez pedig meglepő felismeréseket eredményezett. Tudtad, hogy nem csak a különféle szerek, de bizonyos tevékenységek gyakorlása is szenvedélybetegségbe taszíthat minket?
Milyen érdekes szó ez: SZENVEDÉLY-BETEGSÉG. Magában foglalja a vágyakozás, a vágy, az áhítozás, a sóvárgás összes démoni megnyilvánulási formáját. A felsorolt érzelmekre reagálnak például a kábítószerek a dopaminlöket révén, és az alkohol is a gátlásaink feloldásán keresztül. Tudósok megfigyelései szerint a szerek bejutását követő tettrekészség, izgatottság, feldobottság, és öröm élmény gyorsan kialakítja a rájuk való függőséget. Ami talán meg is érthető, hisz ki ne áhítozna arról, hogy folyton átélhesse a szabadság örömittasságát?
Hasonló módon az öröm és boldogság érzését keltheti bennünk egy-egy számunkra kedves tevékenység is, amikről különösebbképpen nem is gondolnánk, hogy károsak. Az addikcióra való hajlam mindannyiunknál más, és épp ezért valamennyiünknél különböző a tevékenység tárgya ami ezt a hajlamot vágyakra változtatja. Ha Pandora szelencéje kinyílik akkor a középagy jutalmazási központjában aktiválódó dopaminreceptorok motiválnak minket még több és több dopaminforrráshoz jutni. Pusztán egy gondolat hatására olyan agyi területek képesek aktiválódni, mint amikor az elképzelt élményt személyesen is megtapasztaljuk. És ezzel el is jutottunk a közösségi média egyik legnagyobb erejéhez, mely nem más mint...
...az impulzus, a hatás.
A social felületek sorra kínálják fel számunkra azokat a dolgokat, melyek örömérzetet generáló hormonokat szabadítanak fel bennünk. Abban is aki megoszt, és abban is akit a számára releváns megosztott tartalom elér. Ahogy fentebb is írtam ilyenkor különféle hormonok okoznak bennünk izgalmi állapotokat. Carmine Gallo - Storytelling című könyvében a tudomány nézőpontjából részletesen kifejti, hogy mi a közösségi média felületek hajtóereje. És többek között utal arra, hogy az érzelmi hatás az egyik legfontosabb ütőkártya, amivel nap mint nap inspirál minket arra, hogy kövessük az általunk kedvelt márkák oldalait, vagy az érdeklődési körünknek megfelelő online csoportokba csatlakozzunk.
Felgyorsulás, dinamika - mint függőséget aktiváló faktor
Fogyasztói társadalmunk sajátossága a felgyorsult életvitel, melynek megfelelően mindent most és azonnal akarunk. Ami ezt az irgalmatlan tempót felvenni képes, az az életünk része lesz, mindenmás pedig leszakad rólunk. Ezt az iramot vették fel a social media felületek, melyek révén az okostelefonjaink rabjává váltunk. Ezzel az eszközzel van lehetőségünk legkönnyebben megosztani az élményeinket.
Rendelkezésreállás - a permanens elérhetőség vágya
Nincs időnk elmenni az élményig, azonnal akarjuk azt. Ahogy fentebb említettem, az agy úgy dolgozza fel amit lát, mintha meg is tapasztalná. Ma már ez sokszor elég nekünk. Sőt ha épp nem keresünk semmit, az inger akkor is elér minket. Készen kapjuk.
Közösségi média veszélyei
Óvatosságra intelek, mert az információs zajban nem csak az ér el minket, ami emel is. Érzelmileg bármikor beránthatnak azok a tartalmak melyek negatív megnyilvánulást váltanak ki belőlünk. Például szorongást, vagy undort, esetleg félelmet. Átjönnek a láthatatlan üzenetek a gondosan megformált mondatok sorai között, és nyomot hagynak az olvasói lélekben. Amíg a cikkek üzenete nem manipulatív és ártó szándékú a lélektanunkra, addig nincs baj. Maximum megveszünk valamit, amit nem gondoltunk kellőképpen át. Ha azonban a tartalom el szeretne ültetni valamit a gondolataink között, vagy hatni szeretne az érzelmi állapotunkra egy már amúgyis túlterhelt világban, akkor érdemes elhatározni, hogy tudatosan fogjuk megválasztani a tartalmakat amiket olvasunk.
A közösségi élmény az egyik legfontosabb szocializációs színtér
Ősidők óta, mióta az ember létezik a csoportosulás is létezik, vonz minket a jó társaság. Hiszen az egyén számára a közösség az optimális tér, ahol másokkal kapcsolódva tud fejlődni, hatással lenni a környezetére, a társadalomra. Az iskolai évek alatt sem a tanulás élménye volt igazán maradandó, inkább a baráti kapcsolatainkra emlékszünk vissza szívesen. Hasonlóképpen hat ránk egy online közösség is. Szociális igényeinknek teremti meg a felületet például egy aktív, általunk elkötelezett tagokkal rendelkező saját közösségi online csoport.
Az emberi kapcsolódás elérhetővé teszi az elérhetetlent
Tulajdonképpen az online világban vagy akár a közösségi felületekre leszűkítve a kört, olyan áldásos helyzetben vagyunk, hogy a távolság nem választ el egymástól minket. Bármikor lehetőségünk van a kinyilatkoztatásra, akár egy írásunk, akár egy fotónk megosztásával. De miért van erre igényünk? Mert az emberi tudat sajátossága, hogy szeretnénk nyomot hagyni a világban, szeretnénk, ha mások kapcsolódnának velünk.
Az emberek eredendően feladatuknak érzik, hogy megtalálják azt a hivatást, amelyre születtek, melyben kiteljesedhetnek, hiszen amiben jól érzik magukat, azzal megélik a pillanatot, tudatosak maradnak. Biztosan Te is észrevetted már magadon, hogy amennyiben azt a tevékenységet végzed, amit szeretsz, motivált tudsz maradni, akarsz fejlődni és a személyes fejlődésed révén szeretnél másoknak is segíteni. Többek között ezért írnak szívesen az emberek blogot vagy adnak hírt magukról sokan a személyes márka építése során a tevékenységükről, tapasztalataikról, élményeikről. A közösségépítés során a tagok egyre jobban megismerhetik egymást, átélhetik az összetartozás élményét. Akikkel pedig összetartozunk, azokkal minőségi időt szeretnénk tölteni. Így válhat egy közösség a magánéletünk és az értékrendünk szerves részévé.
Kapcsolódj - adj - növekedj!
Közösségi média felhasználóként pontosan tudjuk, hogy olyan képet mutathatunk magunkról amilyet csak akarunk. Nem erős állítás kijelenteni, hogy sok esetben a platform nem a valóságot tükrözi. Neked azonban van lehetőséged, hogy dönts:
Képet vetítesz magadról vagy inkább csak adod önmagad?!
A gondolatok nagy részének forrása az eredeti cikkemből származik a honlapomról. A Te véleményedre is kíváncsiak vagyunk. Posztolj Facebook csoportunkban vagy írj cikket ide a honlapra.